GambiaGalm

over het alledaagse leven in Gambia. Van de levendige politiek tot de gebeurtenissen rond het enige verkeerslicht dat Gambia rijk is. En als het zo uitkomt over andere dingen in de rest van de wereld. Enjoy!

Youssef:
werkt bij een van de vele internationale organisaties die in The Gambia actief zijn. Deelt geen eten uit, maakt geen mensen beter (althans niet direct) en bouwt ook geen scholen. Houdt zich meer bezig met beleid & politiek. Saai? Integendeel...

Monday, March 05, 2007

Belastingdienst

De belastingdienst, leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker ook niet. Integendeel. Het is de meest ellendige overheidsinstelling in Nederland die ik ken. Niet omdat ze geld willen, maar vanwege het complete onvermogen om makkelijke oplossingen voor simpele problemen te bedenken. Ik kan er inmiddels een boek over schrijven, maar ik zal me proberen te beperken.

De Brief
Vorige week...een brief van de belastingdienst. Ik had mijn belastingaangifte over 2005 niet ondertekend (want uitbesteed) en daarom was die aangifte ongeldig. Of ik binnen 10 dagen na dagtekening van de brief, dezelfde brief wilde ondertekenen en terugsturen. Bij vragen kan een 0800 nummer gebeld worden. Een 0800 nummer dat vanuit het buitenland niet toegankelijk is. Geen ander nummer, geen email adres. Anno 2007. Omdat het makkelijker is... voor de belastingdienst.
Terug naar de brief. Je krijgt tien dagen om te reageren. Terwijl een brief vanuit Nederland naar Gambia er in het meest gunstige, en zelden voorkomende geval, 20 dagen over doet om uberhaupt AAN te komen. De route Gambia - Nederland is nog problematischer.

Wat eraan vooraf ging... Dat niet-ingezeten Nederlanders belasting moeten betalen over bezittingen in Nederland is alleszins redelijk. Zeker in deze tijd van internet moet dat geen enkel probleem zijn. De belastingdienst stimuleert mensen in Nederland juist om via internet aangifte te doen. Alleen voor mensen in het buitenland gaat het helaas iets anders. Dat moet via de post. (Wat dat ook alweer is, weet ik ook niet meer precies. Iets met veel papier in ieder geval en hier in Afrika, heel onbetrouwbaar.) Dus krijg je zo rond deze tijd een heel boekwerk opgestuurd wat je moet invullen en terugsturen. Geen email adres te bekennen voor eventuele vragen. Ik m'n moeder in Nederland ingeschakeld om te zien of zij een email adres kon achterhalen. Geven ze dus niet. Is niet mogelijk. Voor Nederlanders in het buitenland is er een speciaal nummer. Ik gebeld met de vraag of het ook mogelijk was om de ingevulde formulieren te scannen en te mailen. Niet mogelijk. Faxen dan? De post is echt heel onbetrouwbaar... Kan niet, de belastingdienst heeft een papieren versie nodig. Actief meedenken aan een oplossing voor Nederlanders in het niet-westerse buitenland is niet aan de belastingdienst besteed. Toen heb ik het hele handeltje maar uitbesteed aan een belastingkantoor in NL. Totdat er iets mis was met de ondertekening. En daarmee kon de dienst weer fijn doen waar ze goed in is.... onmogelijke brieven sturen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home