GambiaGalm

over het alledaagse leven in Gambia. Van de levendige politiek tot de gebeurtenissen rond het enige verkeerslicht dat Gambia rijk is. En als het zo uitkomt over andere dingen in de rest van de wereld. Enjoy!

Youssef:
werkt bij een van de vele internationale organisaties die in The Gambia actief zijn. Deelt geen eten uit, maakt geen mensen beter (althans niet direct) en bouwt ook geen scholen. Houdt zich meer bezig met beleid & politiek. Saai? Integendeel...

Thursday, June 01, 2006

Power cut

Dat was even schrikken afgelopen maandag in Amsterdam. Getroffen door een grote stroomstoring lees ik. Al voor de tweede keer in een maand! En wat gebeurt er dan...? Scholen worden ontruimd en het winkelend publiek de winkels uitgezet. Verder schijnen de verkeerslichten het ook niet meer te doen waardoor er verkeerschaos ontstaat. Wat dat betreft doen ze het hier in Gambia toch wel iets beter. Er is hier vaker niet dan wel stroom waardoor je beter kunt spreken van een stroomaanval als er wel electriciteit is dan van stroomuitval als die er niet is. Ik schat dat ik dagelijks gemiddeld 5 uur stroom heb. Vooral overdag, als ik werk, of 's nachts als ik slaap. Voor de rest ben ik aangewezen op een generator. Die van tijd tot tijd spontaan uitvalt en het dan pas na hard rammelen weer eventjes doet. Totdat ik op die machine las, dat ie meteen stopt als het oliepeil te laag is. Dus nu vul ik braaf de olie bij van tijd tot tijd. Maar een generator is ook niet alles. Ik kan geen Senseo koffie zetten om maar eens iets te noemen, geen was in de wasmachine draaien en de airco trekt ie ook niet. Wat nu nog niet zo erg is, maar over een maandje wel. Ik merk dat er een correlatie is tussen wel of geen electriciteit en de mate van mijn geluk. Het is zoveel leuker om te kunnen beslissen wat je wilt doen zonder je te moeten afvragen of het wel kan omdat er misschien geen stroom is. Gelukkig hebben de meeste mensen hier dat probleem minder. Senseo drinken ze niet en de meeste Gambianen hebben nog nooit een wasmachine gezien. Er is welgeteld 1 kruispunt met verkeerslichten en als die het niet doen ontstaat er geen grotere chaos dan normaal. Wel of geen stroom, ieder winkelt vrolijk verder. Kunnen ze in Amsterdam toch nog iets van leren...

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Leuk hoor, jouw blog!!! Mis je Nederland niet, heb jij Nederlandse televisie of beluisterde je het Ayaan debat over de internet radio? Jammer van Mark, he?

Je beloofde me nog leuk foto's van het 1 mei diner in Dumbo.

Ciao,

Heleen Mees

2:26 AM  

Post a Comment

<< Home